HomeBlog

Home office: 8 tipů, jak efektivně zvládnout práci z domova

24.10.2020
 
Předcházení problémům

Druhá vlna koronavirové pandemie a karanténní opatření znovu zapříčinila, že se velká část české populace ocitla doma. Vytvoření vhodných podmínek na produktivní home office však není vůbec snadná záležitost – vyžaduje správné nastavení pracovní rutiny a řádnou dávku disciplíny. Připravili jsme pro vás několik rad, jak práci z domova zvládnout efektivně a s dobrým pocitem.

1) Čisté oblečení a čistý stůl

Práce z pohodlí postele či gauče může znít lákavě, s efektivitou je to už diskutabilní. Ze zkušenosti jistě víte, že míra potenciálního rozptýlení je vysoká.

Stůl a židle ale k úspěchu nemusí stačit – na oblečení zkrátka záleží. Tento bod možná někoho překvapí, ale je to tak. Oblíbené ‘domácí oblečení’ navozuje atmosféru víkendové pohody a relaxace, spíše než motivaci k lepším výkonům. Než tedy ráno usednete k pracovnímu stolu, oblečte se, jako byste se do práce skutečně chystali.

Zkuste praktikovat také rutinu čistého stolu. Skončili jste pro dnešek s prací? Ukliďte si pracovní plochu a schovejte počítač do tašky či do šuplíku.

2) Time management jako klíč k úspěchu

Existuje řada způsobů, technik a systémů, jak si udržovat pořádek ve svých úkolech a projektech. Pokud zabrouzdáte do knih o produktivitě, najdete jich tisíce. Za nás doporučujeme přelouskat Mít vše hotovo od Davida Allena a Nástroje titánů od Tima Ferrise, který ve své knize shrnuje účinné návyky a taktiky světových ikon a úspěšných podnikatelů. 

Nejdůležitější je ale najít systém, který bude pracovat pro vás, a ne vy pro něj. Jak na to?

Řiďte se základními pravidly pro efektivní práci

  • Své nápady a úkoly si průběžně pište
  • Hned ráno si nastavte hlavní cíle pro daný den 
  • Doručenou poštu vyřizujte do 24 hodin, neodkládejte ji
  • Pracujte vždy na jednom úkolu, ne na vícero věcech najednou
  • Udržujte si jednoduché týdenní a měsíční to-do seznamy 

TIP: Systém, který si zvolíte, by měl být co nejjednodušší a nejefektivnější. Vyzkoušet můžete například osvědčenou metodu Bullet Journal, která se řídí jednoduchým heslem: zhodnoťte včerejšek, uspořádejte si dnešek a naplánujte zítřek. Jakmile tento návod přetavíte do praxe a tyto tři kroky zapojíte do své každodenní rutiny, záhy zjistíte, že s přehlednosti stoupá také míra vaší výkonnosti a spokojenosti.

Pro ještě lepší organizovanost ve svých projektech doporučujeme aplikaci Notion, která slouží jako takové neomezené úložiště úkolů a nápadů, a plnohodnotně zastoupí hned několik platforem, které jste možná dodnes používali zvlášť či nesystematicky. Je natolik univerzální, že se přizpůsobí jakémukoli typu práce či povolání, usnadní vám práci v týmu a zajistí, že budete produktivnější v profesním i osobním životě. V případě, že chcete pracovat v týmu a používat standardní funkce jako je měření času, fakturace vašim klientům a zákazníkům, či jen řízení projektů, vztahů se zákazníky nebo mít přehled o finančním zdraví firmy, vyzkoušejte Caflou. Český all-in-one manažerský a firemní systém pro lepší organizaci týmu, času a především peněz.

Chcete zjistit více o bezstarostném pronájmu?

Nechejte nám na sebe kontakt a my se vám do 24 hodin ozveme. Rádi s vámi probereme vaše potřeby a představíme výhody naší služby.

Děkujeme za zájem

Jednou za dva týdny si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.

Vyplnit další email

Něco se pokazilo

Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.

Pronajímáte za správnou cenu?

Zdarma a nezávazně vám spočítáme optimální výši nájemného.

Chcete pronajímat bez starostí a bez rizika?

O váš pronájem se postaráme od A do Z.

3) Video meetingy jsou nutnost, ne bonus

Kvalitní komunikace je kriticky důležitá – a to jak verbální, tak nonverbální. Obzvlášť u dlouhotrvajících home officů je kontakt s ostatními tím, co vás udrží v obraze a v lepší psychické pohodě. Ideálním způsobem jsou video meetingy, které jsou ve většině případů mnohem efektivnější než nekonečné e-mailové výměny.

Vizuální zpětná vazba vám umožní okamžitě reagovat na názory a emoce ostatních, které do psané komunikace prostě nedostanete ani za pomocí 10 emoji a 5 gifů (které se ale určitě můžou hodit, pokud na video call prostě není prostor nebo podmínky). Díky tomu udržíte sebe i ostatní členy týmu více motivované a bude vás to stát podstatně méně energie.

4) Přestávky jsou důležité

Možná jste jedním z lidí, kteří se do určité činnosti dokáží ponořit natolik, že pracují bez přestávky klidně i několik hodin. Ačkoliv je takový hluboký stav soustředění občas ku prospěchu věci, není to odpověď na každý den. Po čase dochází k přepracování, což může negativně ovlivnit nejen produktivitu, ale v dlouhodobém horizontu také zdraví.

Tento aspekt se na dálku hlídá těžko  – přece jen v kanceláři k občasnému vyrušení dochází přirozenou cestou mnohem častěji . 

TIP: Mnozí workoholici doporučují techniku zvanou Pomodoro. Jde o vědomé střídání mezi bloky soustředěné práce a krátkých přestávek. Během plánované pauzy pak někdy postačí pár kroků po místnosti či hluboký nádech a výdech při pohledu z okna, jindy se můžete vydat na krátkou procházku. Předcházíte tím také tomu, abyste se na nějakém úkolu zasekli déle, než je žádoucí. Díky odstupu, který vám přestávka přinese, budete mít při návratu k práci více energie a nové nápady přijdou samy.

5) Pěstujte zdravý vztah se sociálními sítěmi  

Být produktivní často znamená velkou dávku sebeovládání. Vždy však myslete na to, že technologie mají sloužit nám, a ne my jim. V opačném případě se dostáváme do začarovaného kruhu, kdy si prokrastinací či bezmyšlenkovitým brouzdáním po sítích ubíráme nejen čas na produktivní práci, ale i prostor pro offline aktivity a vztahy s blízkými

  • Telefon přes den nemějte u počítače, ani na dosah ruky. Samozřejmě, pokud někdo zavolá, jednoduše se zvedněte a dojděte si hovor vyřídit. 
  • Stanovte si jasně vymezený čas, kdy si od práce plánovaně odpočinete a zkontrolujete, co je v online světě nového. Chvilkové rozptýlení není od věci a nemusíte si vyčítat, když párkrát za den povedou vaše kliknutí na sociální sítě. Důležité je, abyste nad těmito kroky měli vědomou kontrolu, a netrávili na mobilu více času, než je zdrávo. 
  • Tip pro digitální nomády: Pokud se živíte správou sociálních sítí, snažte se maximálně využívat pracovní nástroje k tomu určené  – jedním z nich je například Facebook Creator Studio, odkud lze plánovat příspěvky na Facebook a Instagram. 

TIP: Pokud vám zatím žádné rady nepomohly, máte pocit, že už jste vše zkusili, a i přesto jste se sociálními sítěmi v toxickém vztahu, doporučujeme sáhnout po knize Digitální minimalismus.

6) Kvalitním světlem k produktivitě

Ačkoliv to může znít banálně, to nejdůležitější, co by si měl každý doma vyřešit, jsou dobré světelné podmínky. Je všeobecně známo, že špatné osvětlení během práce je spojeno s negativními vlivy na naše psychické i fyzické zdraví, jako je namáhání očí, bolest hlavy, únava a z toho plynoucí stres či úzkost. Mnoho studií naopak ukázalo, že správné osvětlení může nabudit produktivitu či zlepšit naši náladu, a přirozeně podporuje náš cirkadiánní rytmus

Nejlepší pro práci je denní světlo. Proto byste měli pracovat v nejsvětlejší místnosti vašeho domova, a to ideálně blízko okna. V případě, že takové možnosti nemáte nebo jsou vaše okna malá, je nejvhodnější vybavit váš domov žárovkami, které dokážou co nejlépe simulovat sluneční záření. Do tmavých pokojů si proto pořiďte moderní závěsná svítidla.

Další volbou mohou být chytré žárovky, které lze nastavit tak, aby se intenzita světla postupně měnila v závislosti na denní či noční době. Aplikace od různých výrobců pak mají přednastavené styly na čtení nebo soustředění, a zajímavou vychytávkou jsou také světla, která stimulují vaše smysly a vedou k přirozenému povzbuzení.

Opomenout byste neměli ani zdroj světla. Zatímco přes den se doporučuje svítit stropním osvětlením, k večeru zkuste přejít na bodové osvětlení z lampiček. Těsně před tím, než ulehnete ke spánku, by už světlo mělo jít ideálně ‘zezdola’, k čemuž poslouží například lucerničky nebo obyčejné svíčky.

7) Pohodlná židle je nezbytností

Pokud pracujete 40 hodin týdně, strávíte přibližně 1 900 hodin ročně sezením. Všichni, kteří vybavují domácí kancelář, by proto měli zvážit investici do kvalitní židle.

Čím by měla disponovat kvalitní židle?

  • Podpora dolní částí zad.
  • Jednotlivé komponenty, které lze manuálně nastavovat. Každé tělo je jiné, a kvalitní kancelářská židle má proto minimálně 5 (ale až 14) různých částí, které lze individuálně přizpůsobit a nastavit.
  • Prodyšný materiál – určitě se vyhněte čemukoliv, co připomíná kůži, a sáhněte po materiálu, který dýchá.

8) Ve zdravém těle zdravý duch 

Pokud byste v rámci výbavy vašeho home office koutku měli do něčeho zainvestovat, pak je to stojan na notebook. Práce na laptopu nás totiž nutí se hrbit, což vede k nepříjemným bolestem zad. 

Díky tomu, že monitor umístíte do výšky vašich očí, bude nejen sedět více rovně, ale také zmírníte namáhu očí a sklony k bolestem hlavy. Ty můžete eliminovat také pomocí brýlí blokující modré světlo. Příjemným benefitem je také to, že se notebook na podložce znatelně méně přehřívá, což jistě ocení všichni, kteří pracují například s programy na úpravu videí či fotek.

TIP: Práce z domova často znamená, že za celý den ujdeme sotva pár kroků. Snažte se proto do své denní rutiny zařadit i aktivní pohyb a trochu domácího cvičenízacvičte si, vydejte se na krátkou procházku nebo zkuste začít s jógou. Pokud vás jóga, protahování a různá dechová cvičení zajímají, doporučujeme aplikaci Down Dog, kde si můžete snadno navolit délku domácího cvičení a vybrat partie, které chcete procvičit.

Zadejte prosím funkční emailovou adresu.
Thank you! Your submission has been received!
Jejda. Něco se pokazilo. Prosím, zkuste znovu vyplnit formulář.

Něco se pokazilo

Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.

Děkujeme, do 48 hodin se vám ozve náš specialista.

Líbil se vám článek? 
Přihlašte se k odběru novinek

Pro naše odběratele připravujeme čtvrtletní analýzu a srovnání vývoje na trhu s nájemním bydlením. S předstihem připomínáme důležité termíny (daňové přiznání, daň z nemovitosti) a přehledně zpracováváme aktuální změny zákonů či nařízení.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a každý měsíc si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.

Získejte až 5 000 Kč

Víte o někom, kdo pronajímá byt nebo vlastní více investičních nemovitostí? Doporučte nám jej, odměníme vás za každý byt, který se díky vám dostane do našeho portfolia.

Doporučit majitele
Zdarma

Aktuální vzory smluv pro rok 2024

Naši právníci si pro vás připravili aktualizované vzory smluv pro rok 2024. Můžete si tak být jisti, že váš majetek bude maximálně chráněný a ani rostoucí inflace vás nezaskočí.

Vzor nájemní smlouvy

Aktualizovaný pro rok 2024
Vytvořen právníky
S inflační doložkou

Nesprávně zpracovaná nájemní smlouva vám může způsobit nejednu vrásku na čele. S naším pravidelně aktualizovaným vzorem se vyhnete celé řadě problémů, kterým majitelé nemovitostí čelí.

Stáhnout

Naučíme vás pronajímat

S námi se ve světě pronájmů neztratíte. Získejte vždy čerstvé novinky z realitního trhu, tipy jak lépe pronajímat a nové investiční příležitosti.

Děkujeme za váš zájem

Jednou za dva týdny si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.

Vzor nájemní smlouvy

Aktualizovaný pro rok 2024
Vytvořen právníky
S inflační doložkou

Nesprávně zpracovaná nájemní smlouva vám může způsobit nejednu vrásku na čele. S naším pravidelně aktualizovaným vzorem se vyhnete celé řadě problémů, kterým majitelé nemovitostí čelí.

Stáhnout

Získejte až 5 000 Kč

Víte o někom, kdo pronajímá byt nebo vlastní více investičních nemovitostí? Doporučte nám jej, odměníme vás za každý byt, který se díky vám dostane do našeho portfolia.

Doporučit majitele
Zdarma

Vzor nájemní smlouvy

Aktualizovaný pro rok 2024
Vytvořen právníky
S inflační doložkou

Nesprávně zpracovaná nájemní smlouva vám může způsobit nejednu vrásku na čele. S naším pravidelně aktualizovaným vzorem se vyhnete celé řadě problémů, kterým majitelé nemovitostí čelí.

Stáhnout

Pronajímáte za správnou cenu?

Zjistěte aktuální hodnotu tržního nájemného ve vašem bytě.

Spočítat nájemné

Pronajímáte za správnou cenu?

Zjistěte aktuální hodnotu tržního nájemného ve vašem bytě.

Spočítat nájemné

Bezstarostný příjem z pronájmu
Ať se děje cokoliv...

Nechejte nám na sebe kontakt a my se vám do 24 hodin ozveme. Rádi s vámi probereme vaše potřeby a představíme výhody naší služby.

Domluvit konzultaci

63

Hodin ušetřených
správou bytu

Vyřešíme za vás nejen inzerci,
prověření zájemců a obsazení
bytu, ale také kontroly, pojistné
události, řemeslníky či jakoukoliv pohotovostní událost.

0 Kč

Riziko spojené s
neplatiči nájemného

Váš nájemník jsme my. Riziko
neplatících podnájemníků tak
přebíráme za vás. Nájemné vám
tak přijde vždy na den přesně.
Na to se můžete spolehnout.

25 tis Kč

Ušetříte na opravách
a dalších nákladech

Nemusíte se starat o žádné
opravy, pojistné události,
vyúčtování či kontroly bytu.
Na vše myslíme za vás.
24/7.
Buďte vždy v obraze

Pro naše odběratele připravujeme čtvrtletní analýzu a srovnání vývoje na trhu s nájemním bydlením. S předstihem připomínáme důležité termíny (daňové přiznání, daň z nemovitosti) a přehledně zpracováváme aktuální změny zákonů či nařízení.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a každý měsíc si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.