Každý správný pronajímatel i nájemce už jistě z vlastní zkušenosti ví, že pouhým podpisem smlouvy či vynesením krabic do nového bytu proces nabytí nemovitosti nebo stěhování ani zdaleka nekončí. Spolu s ním totiž čeká každého také spousta formalit. Mezi ty spadá i nutnost přepisu energií – zkrátka, původní elektroměr do nového bytu bohužel nepřestěhujete. Nicméně, přepisu energií se není třeba obávat, dodržíte-li pár základních pravidel. V následujícím článku se dozvíte, která to jsou a jak na ně.
Kdy to řešit?
K přepisu energií (nebo také k převodu odběrného místa) zpravidla dochází při:
- stěhování a pronájmu,
- nákupu či prodeji nemovitosti,
- úmrtí odběratele a při souvisejícím dědickém řízení,
- ztrátě právní způsobilosti odběratele,
- dohodě v rodině.
Co pohlídat předem?
Ještě než se pustíte do samotného převodu, zjistěte si, zda jsou pro vás podmínky původního dodavatele el. energie či plynu stejně výhodné jako pro vašeho předchůdce. Zjistíte-li, že vám daný dodavatel (ač vyzkoušený) nevyhovuje, nemějte strach přejít k někomu novému. Je koneckonců jen na vás, které firmě dáte přednost. Složitějšího procesu se v tomto případě bát nemusíte – postup převodu bude, kromě podpisu smlouvy s novým dodavatelem, probíhat stejně jako obvykle.
Kde převod vyřídit? A jak dlouho to trvá?
Pokud jsou stávající i noví odběratelé ochotni na převodu spolupracovat, může být vše vyřízeno snadno – avšak ne nezbytně rychle. Ať už se tedy rozhodnete komunikovat se svým dodavatelem online, poštou nebo na pobočce, počítejte s tím, že během jednoho dne vaše žádost bohužel určitě vyřízena nebude. Dodavatelé totiž mají na reakci 30 dnů.
Co vše vyplnit a podepsat?
Počet a typ dokumentů, které musíte při převodu odevzdat dodavateli, se liší firmu od firmy; nejčastěji však můžete narazit na tyto dokumenty:
- žádost o převod odběru elektřiny či plynu (případně žádost o ukončení smlouvy původního zákazníka a smlouvu o připojení nového),
- doklady o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu (např. nájemní smlouva, kupní smlouva nebo výpis z katastru nemovitostí),
- plnou moc pronajímatele (platí jen v případě, že jste pouze nájemcem),
- úmrtní list nebo čestné prohlášení (pouze při úmrtí či ztrátě právní způsobilosti předchozího odběratele),
- předávací protokol, v němž původní a nový odběratel uvedou stav elektroměru.
Na co si dát pozor?
Jak upozorňuje vedoucí obchodního týmu pražské pobočky Ideálního nájemce.cz, Petr Kubišta, jedním ze strašáků – a to nejen při přepisu, ale celkově při odběru energií – je tzv. černý odběr. K tomu může dojít hned několika způsoby.
“Nejčastější, nezáměrnou variantou je případ, kdy odběratel mění dodavatele. U původního dodavatele již začne proces změny, nakonec ale dojde k odstoupení od smlouvy s dodavatelem novým. Odebíraná energie je pak černým odběrem. K podobnému případu může dojít i tehdy, když klient energetické společnosti neuhradí zálohy, popřípadě doplatek z ročního vyúčtování. V takovém případě může dodavatel smlouvu vypovědět – a mezitím opět dochází k černému odběru,” uvádí Kubišta.
Pozor si dejte i na černý odběr technického rázu, který je pro dodavatelské společnosti snadno zjistitelný. A to ať už jde o odběratelův záměr (např. při úmyslném neměření části energií, tedy tzv. bypassu měřáku), o krádež energií někým jiným, nebo o chybějící či vadný měřák. V takovém případě totiž energie vůbec nemusí “téct” přes měřák, případně měřák špatně počítá, nepočítá vůbec, nebo je stočený.
Jak se tedy problémům vyhnout?
Petr Kubišta doporučuje: “Jednou za čas je dobré na měřáku zkontrolovat, zda se hodnoty nevymykají normálu. Hlídejte i celkový stav měřáku. Na černý odběr totiž může “upozornit” porušená schránka měřáku či poškozená plomba. A pokud se pronajímatel chce starostí s odběrem energií zbavit úplně, vždy se může domluvit s nájemcem a energie přepsat na něj, případně svůj byt svěřit Ideálnímu nájemci.cz.”
A jak to chodí u nás?
“Energie v Ideálním nájemci necháváme psané na majitele, u jeho původního dodavatele,” vysvětluje Petr Kubišta. Doplňuje: “Pokud se tak majitel bytu rozhodne spolupráci s námi ukončit, nemusí dodavatele měnit. O vyúčtování energií podnájemníkům se však samozřejmě kompletně postaráme. Ať už energie do bytu dodává kdokoliv.”
Tipy a novinky na e‑mail
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a každý měsíc si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Děkujeme za váš zájem
Jednou za dva týdny si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Přihlásit další emailNěco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Chcete zjistit více o bezstarostném pronájmu?
Nechejte nám na sebe kontakt a my se vám do 24 hodin ozveme. Rádi s vámi probereme vaše potřeby a představíme výhody naší služby.
Něco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Pronajímáte za správnou cenu?
Zdarma a nezávazně vám spočítáme optimální výši nájemného.