
Kdy přepis energií řešit? Nejčastěji dochází k přepisu při:
- stěhování nebo pronájmu,
- nákupu či prodeji nemovitosti,
- úmrtí odběratele a při souvisejícím dědickém řízení,
- ztrátě právní osobnosti odběratele,
- dohodě v rodině.
TIP! Využijte formulář pro zobrazení postupu přepisu energií přímo pro vaši aktuální situaci.
Kde převod vyřídit a jak dlouho proces trvá?
Pokud jsou stávající i noví odběratelé ochotni na převodu spolupracovat, může být vše vyřízeno snadno – avšak ne nezbytně rychle. Ať už se rozhodnete komunikovat se svým dodavatelem online, poštou nebo na pobočce, počítejte s tím, že během jednoho dne vaše žádost pravděpodobně vyřízena nebude. Dodavatelé totiž mají na reakci 30 dnů.
Zrychlit celý proces přepisu energií můžete tím, že budete mít připravené všechny podklady předem, například:
- Identifikační údaje obou odběratelů,
- EAN kód (pro elektřinu) nebo EIC kód (pro plyn),
- stav elektroměru nebo plynoměru,
- poslední faktura nebo smlouva – ideálně s uvedenou sazbou a jističem (u elektřiny) a informací o historické spotřebě,
- předávací protokol s podpisy obou stran a ideálně s fotografií stavu měřidla – pro případné řešení reklamací,
- případně předvyplněné formuláře dodavatele.
Pokud se vše podaří zařídit hladce, převod obvykle netrvá déle než 10 až 30 dnů.

Kdo je za přepis energií zodpovědný?
U nájemního bydlení je důležité předem vyjasnit, zda smlouvu na energie uzavírá pronajímatel, nebo nájemce. Pokud jako nájemce plánujete přepis energií na sebe, můžete si zároveň prověřit aktuální podmínky dodavatelů a zvážit změnu na výhodnější tarif. Jak na to? Podrobný postup najdete v našem článku Jak změnit dodavatele energií.
{{naceneni_card}}
Co pohlídat předem?
Ještě než se pustíte do samotného převodu, zjistěte si, zda jsou pro vás podmínky vašeho současného dodavatele elektřiny či plynu stejně výhodné jako ty od nového poskytovatele. Zjistíte-li, že vám daný dodavatel (ač vyzkoušený) nevyhovuje, nemějte strach přejít k někomu novému. Je koneckonců jen na vás, které firmě dáte přednost.
Složitějšího procesu se v tomto případě bát nemusíte – postup převodu bude, kromě podpisu smlouvy s novým dodavatelem, probíhat stejně jako obvykle. Je však třeba počítat s tím, že proces se může prodloužit, zejména pokud se rozhodnete pro změnu dodavatele. Původní dodavatel může převod zamítat i opakovaně, což může způsobit zdržení. Dodavatelé mají na reakci 30 dnů.
Tipy a novinky na e‑mail
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a každý měsíc si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Děkujeme za váš zájem
Jednou za dva týdny si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Přihlásit další emailNěco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Chcete zjistit více o bezstarostném pronájmu?
Nechejte nám na sebe kontakt a my se vám do 24 hodin ozveme. Rádi s vámi probereme vaše potřeby a představíme výhody naší služby.
Něco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Pronajímáte za správnou cenu?
Zdarma a nezávazně vám spočítáme optimální výši nájemného.
Co musíte vyplnit a podepsat?
Počet a typ dokumentů, které musíte při převodu odevzdat dodavateli, se liší společnost od společnosti. Nejčastěji však můžete narazit na tyto dokumenty:
- žádost o převod odběru elektřiny či plynu (případně žádost o ukončení smlouvy původního zákazníka a smlouvu o připojení nového),
- doklady o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu (např. nájemní smlouva, kupní smlouva nebo výpis z katastru nemovitostí),
- plnou moc pronajímatele (platí jen v případě, že jste pouze nájemcem),
- úmrtní list nebo čestné prohlášení (pouze při přepisu elektřiny při úmrtí či ztrátě právní osobnosti předchozího odběratele),
- předávací protokol, v němž původní a nový odběratel uvedou stav elektroměru a plynoměru.

Na co si dát pozor?
Naši pracovníci k problematice odběru energií v praxi upozorňují na několik rizik, přičemž jedním z největších je tzv. černý odběr, který může nastat nejen při přepisu smlouvy, ale i v průběhu odběru energií obecně. K černému odběru může dojít několika způsoby.
Nejčastější nezáměrnou variantou je situace, kdy odběratel mění dodavatele. U původního dodavatele již začne proces změny, ale z různých důvodů nakonec nedojde k zahájení dodávek od nového dodavatele. Může se jednat o odstoupení od smlouvy, chybu na straně nového dodavatele, nebo o problém s distribucí, která nevidí novou smlouvu nebo ji vidí s chybným datem. V takovém případě je důležité si v termínu zahájení dodávky nebo pár dní poté ověřit, že dodávky od nového dodavatele skutečně běží. Můžete to zkontrolovat na portálu dodavatele, na infolince nebo prostřednictvím infomailu. Pokud zjistíte, že dodávky nebyly zahájeny, kontaktujte neprodleně svého nového dodavatele. Odebíraná energie je za této situace černým odběrem.
{{affil_card}}
Další formou černého odběru, která je technického rázu, může být záměrné porušení měřicího zařízení (tzv. bypass měřáku), krádež energií nebo problém s nefunkčním či poškozeným měřákem. V takových případech může dojít k situaci, kdy energie vůbec neprocházejí měřákem, nebo měřák špatně registruje spotřebu.
Aby se těmto problémům předešlo, doporučujeme pravidelně kontrolovat stav měřáku a jeho hodnoty, zda se neodchylují od normálu. Pozornost je třeba věnovat také celkovému stavu měřáku – např. poškozená plomba nebo narušená schránka měřáku mohou signalizovat problém.
Kromě vyplnění žádosti o přepis energií si pohlídejte také stav měřidel a termíny pro vyřízení. Pokud se rozhodnete nejen pro přepis, ale i pro změnu dodavatele, můžete využít naši příručku o změně dodavatele energií, která vám pomůže s celým procesem krok za krokem.