Vyúčtování a Ideální nájemce: Jak to u nás funguje

9. březen 2020 Jak pronajímat byt

Ideální nájemce dělá z vyúčtování služeb a energií bezstarostnou záležitost. Náš tým vyúčtařů se postará o složité výpočty i následné vyrovnání s podnájemníkem. Jedinou povinností majitele je dodat nám včas všechny potřebné podklady.

Vyúčtování a Ideální nájemce: Jak to u nás funguje

Výpočet vyúčtování a s ním spojené finanční vyrovnání může být pěkným oříškem. Klienti služby Ideální nájemce ale můžou starosti s výpočty hodit za hlavu, respektive na nás – postaráme se jak o výpočty, tak o komunikaci s majitelem a podnájemníkem. Pro větší pohodlí všech zúčastněných zůstávají služby a energie napsané na majitele bytu, a jejich jedinou povinností je tedy přeposlat nám obdržené podklady, bez kterých vyúčtování nemůžeme zpracovat.  

Kdy vlastně vyúčtování chodí? 

Univerzální datum neexistuje. Jak popsal náš obchodní ředitel Petr Kubišta:

“Vyúčtování je sice obvykle vystaveno za období jednoho roku, záleží ale, kdy daný rok na faktuře začíná. Rok tedy automaticky neznamená období od 1. ledna do 31. prosince, ale může to být třeba od 15. března 2019 do 14. března 2020. Chodí to tak u vyúčtování poplatků za plyn, elektřinu i vodu.”

Další informace k tématu můžete najít v tomto článku

A co dál? 

V momentě, kdy majitel vyúčtování obdrží, je potřeba jej uhradit a následně poslat veškeré materiály včetně podrobných příloh s jednotlivými protokoly Ideálnímu nájemci. Některé z těchto dokumentů se vydávají na vyžádání – pro správné vyrovnání z naší strany potřebujeme veškeré podklady, proto je důležité nezapomenout některé ze subjektů o jejich vydání požádat.   

Tyto dokumenty zahrnují: 

  • vyúčtování elektřiny, 
  • vyúčtování plynu, 
  • zálohy SVJ (voda, teplo a jejich podrobné přílohy, elektřina společných prostor, případně další služby v domě). 

Podle zákona je majitel povinen tyto materiály poskytnout nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. V případě podkladů SVJ tedy do 30. dubna, u ostatních služeb a energií záleží na konci zúčtovacího období. Pokud by podklady ani po opětovných výzvách zaslány nebyly, společnost je oprávněna požadovat uhrazení pokuty.

Jak je to s SVJ?

Vedle elektřiny, vody a plynu je důležité myslet i na poplatky za bytovou jednotku, které za uplynulý rok přichází od Společenství vlastníků jednotek. Pokud majitel nebydlí v domě pod správou SVJ, princip zůstává stejný, jen vyúčtování nezpracuje SVJ, ale majitel ho obdrží přímo od tepláren, vodáren a plynáren. 

V případě, že majitel ví o tom, že SVJ podklady dodá později než v dubnu, je důležité o tom ještě před uplynutím zákonné lhůty informovat naši klientskou podporu. 

Co se děje po zaslání podkladů?  

Teď přichází na řadu náš šikovný tým, který podle stavu měřidel ke dni předání bytu přepočítá položky na základě reálné spotřeby. Ostatní položky, které jsou rozpočítávány na celé období kalendářního roku, přepočítáme na období, po které jsme se o byt reálně starali my. Proti tomu uplatníme zálohy, které byly za dané období uhrazeny. Pro lepší přehlednost uplatňujeme zálohy za celý započatý kalendářní měsíc. Finální přehled zúčtovaných záloh pak posíláme majiteli ke kontrole.

A co když podnájemníkovi skončí smlouva ještě předtím, než obdrží vyúčtování? 

V tento moment se hlásí o slovo jistota. Tu dočasně zadržíme pro případ, že by vyúčtování odhalilo nedoplatek za energie či služby. Problém však nastává v momentě, kdy podnájemník odchází na začátku nového zúčtovacího období – v takovém případě se může stát, že by na závěrečné vyúčtování a případné vrácení jistoty čekal i několik měsíců. 

Jak z toho ven? 

Plně rozumíme tomu, že čekat na vyrovnání dlouhou dobu není příjemné, proto našim podnájemníkům nabízíme výpočet kvalifikovaného odhadu

Na základě počátečních a konečných stavů měřidel, které známe z předávacích protokolů, a faktur, které máme k dispozici, umíme spočítat reálnou poměrnou část spotřeby. V zahraničí se jedná o běžný postup, díky kterému je možné vyrovnání s podnájemníky uskutečnit téměř okamžitě. Odpadá tak nutnost zadržování jistoty z naší strany a případně několikaměsíční čekání na straně podnájemníků. 

V momentě, kdy podnájemník s odhadem souhlasí, je potřeba podepsat Dohodu o narovnání. Tu může přijít podepsat na jednu z našich poboček do Brna nebo Prahy, případně se domluvit s obchodním zástupcem a vše vyřídit v místě bydliště. 

Pokud však podnájemník s odhadem nesouhlasí, bohužel nezbývá než počkat na řádné vyúčtování. To, jak již bylo zmíněno výše, může trvat až několik měsíců, respektive do doby, než majitel bytu a Ideální nájemce podklady k vyúčtování obdrží. 

Jak vidíte, vyúčtování vyžaduje spoustu znalostí, času i energie a může být relativně komplikovanou záležitostí. S naší službou ale veškeré starosti odpadají. Když nám majitel potřebné dokumenty včas poskytne, hravě si se zpracováním poradíme. Navíc se díky tomu můžeme obratem vyrovnat s podnájemníky i majitelem, a celý proces vyúčtování tak rychle a úspěšně zakončit. A to se vyplatí všem zúčastněným.

9. březen 2020 Jak pronajímat byt

 

 

JSME IdealníNájemce.cz
  • graf
    1315
    Aktuálně se staráme
    o 1315 bytů
  • 100 procent
    100%
    100 % našich majitelů dostává peníze včas
  • čas
    60h
    Naši klienti s námi šetří průměrně 60 hodin času ročně
Zjistit více o Ideálním nájemci