Kdy už to bude?
Kdy přesně účty za plyn, elektřinu, vodu a další služby očekávat? Jak upozorňuje team leader oddělení vyúčtování energií Ideálního nájemce, Barbora Šišmová, univerzální datum neexistuje: “Vyúčtování je sice obvykle vystavováno za období jednoho roku, záleží ale, kdy daný rok na faktuře začíná. Rok zkrátka automaticky neznamená období od 1. ledna do 31. prosince, ale může to být třeba od 15. března 2022 do 14. března 2023. Chodí to tak u vyúčtování poplatků za plyn, elektřinu i vodu.”
Teprve jakmile účty dorazí, je možné začít řešit vrácení přeplatků, či naopak doplacení chybějící částky.
Tak já pádím!
Kuriózní situace nicméně nastává ve chvíli, kdy danému nájemníkovi či podnájemníkovi končí smlouva ještě předtím, než vyúčtování energií dorazí – a dotyčný člověk se z bytu odstěhuje. Pronajímateli bytu tak nezbývá, než se předem pojistit pro případ, že nájemníkem uhrazená záloha nebude na poplatky za energie stačit. Jak to ale udělat?
Kauce? Jistota!
V tuto chvíli vstupuje do hry jistota, i dnes často označovaná jako “kauce”, případně “vratná kauce”. Tato částka, placená nájemcem majiteli, slouží pro pokrytí případných škod na majetku nebo právě k úhradě nedoplatku za energie. Obvykle tvoří jistotu částka ve výši jednoho měsíčního nájmu, může být ale i vyšší (např. když je byt vybavený dražším nábytkem či spotřebiči). Konkrétní výše jistoty by nicméně měla být uvedená v nájemní smlouvě, stejně jako případy, kdy může být z těchto peněz čerpáno, a podmínky, za kterých se daná jistota vrací.
Jakmile nájem skončí, je pronajímatel povinen vrátit jistotu, či její zbývající část nájemci. Aby si však pronajímatel mohl být jist, že za odcházejícího nájemce nebude v budoucnu muset nic doplácet, je dobré zálohu vrátit až po vyúčtování všech služeb. Takto také naprostá většina pronajímatelů postupuje.
{{email_card}}
“A jak to tedy chodí u vás?”
Co je psáno, to je dáno
V Ideálním nájemci.cz? Úplně stejně. :) Naším největším cílem je usnadnit život jak majitelům bytů, tak podnájemníkům. Pokud si tedy chce náš klient ušetřit starosti s dodavateli zmíněných služeb, postaráme se o jejich zajištění. Pomoci přitom můžeme jak majiteli, tak podnájemníkovi: po dohodě s daným klientem vždy uvedeme v nájemní, resp. podnájemní smlouvě, jaké služby má kdo “na starosti”.
Finanční vypořádání
Jako většina pronajímatelů si i my necháváme od svých podnájemníků zaplatit jistotu (kauci). Když se pak podnájemník rozhodne z bytu odstěhovat a zjistíme na bytě nějaké škody, částí jistoty uhradíme nutné opravy. Poté na základě odečtů energií spočítáme spotřebu - případný přeplatek samozřejmě vracíme a nedoplatek naopak strháváme z jistoty.
Jak uvádí Barbora Šišmová:
“Zmíněný odhad vytváříme na základě posledních faktur, které nám poskytuje majitel konkrétního bytu. Díky údajům z těchto faktur jsme schopni velmi dobře odhadnout, kolik peněz bude třeba za služby doplatit.”
Chápeme, že ze všech kaucí, doplatků, vyúčtování a záloh může jít člověku občas hlava kolem. Máte z řešení záloh a faktur pořád ještě trochu obavy? Přenechte starosti s výpočty nám. Pomůžeme vám rovnou i s výběrem perfektního nájemníka či ideálního bytu, s péčí o vybavení a spoustou dalších věcí. Dokážeme vás zkrátka zbavit starostí s pronájmem – jsme totiž Ideální nájemce.
!TIP: Pro získání užitečných rad, jak ušetřit za energie, inspiraci najdete na webu ČEZAkademie.
Tipy a novinky na e‑mail
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a každý měsíc si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Děkujeme za váš zájem
Jednou za dva týdny si rozšíříte obzory v oblasti pronajímání.
Přihlásit další emailNěco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Chcete zjistit více o bezstarostném pronájmu?
Nechejte nám na sebe kontakt a my se vám do 24 hodin ozveme. Rádi s vámi probereme vaše potřeby a představíme výhody naší služby.
Něco se pokazilo
Zkuste prosím formulář odeslat znovu. Pokud chyba přetrvává, kontaktujte naši podporu.
Pronajímáte za správnou cenu?
Zdarma a nezávazně vám spočítáme optimální výši nájemného.