Jak je to s vyúčtováním energií a služeb?

Ať už pro vás jarní příchody účtů znamenají druhé Vánoce, nebo naopak utažení opasků, řešení poplatků za služby se nevyhne nikdo, kdo byt pronajímá nebo naopak v pronájmu či podnájmu bydlí. Jak a kdy ale vyúčtování a doplatky řešit? Poradíme vám.

Jak je to  s vyúčtováním energií a služeb?

Kdy už to bude?

Kdy přesně účty za plyn, elektřinu, vodu a další služby očekávat? Jak upozorňuje provozní ředitel Ideálního nájemce.cz, Petr Kubišta, univerzální datum neexistuje: “Vyúčtování je sice obvykle vystavováno za období jednoho roku, záleží ale, kdy daný rok na faktuře začíná. Rok zkrátka automaticky neznamená období od 1. ledna do 31. prosince, ale může to být třeba od 15. března 2018 do 14. března 2019. Chodí to tak u vyúčtování poplatků za plyn, elektřinu i vodu.”

Teprve jakmile účty dorazí, je možné začít řešit vrácení přeplatků, či naopak doplacení chybějící částky.

Tak já pádím!

Kuriózní situace nicméně nastává ve chvíli, kdy danému nájemníkovi či podnájemníkovi končí smlouva ještě předtím, než vyúčtování energií dorazí – a dotyčný člověk se z bytu odstěhuje. Pronajímateli bytu tak nezbývá, než se předem pojistit pro případ, že nájemníkem uhrazená záloha nebude na poplatky za energie stačit. Jak to ale udělat?

Kauce? Jistota!

V tuto chvíli vstupuje do hry jistota, i dnes často označovaná jako “kauce”, případně “vratná kauce”. Tato částka, placená nájemcem majiteli, slouží pro pokrytí případných škod na majetku nebo právě k úhradě nedoplatku za energie. Obvykle tvoří jistotu částka ve výši jednoho měsíčního nájmu, může být ale i vyšší (např. když je byt vybavený dražším nábytkem či spotřebiči). Konkrétní výše jistoty by nicméně měla být uvedená v nájemní smlouvě, stejně jako případy, kdy může být z těchto peněz čerpáno, a podmínky, za kterých se daná jistota vrací.

Jakmile nájem skončí, je pronajímatel povinen vrátit jistotu, či její zbývající část nájemci. Aby si však pronajímatel mohl být jist, že za odcházejícího nájemce nebude v budoucnu muset nic doplácet, je dobré zálohu vrátit až po vyúčtování všech služeb. Takto také naprostá většina pronajímatelů postupuje.

“A jak to tedy chodí u vás?”

Co je psáno, to je dáno

V Ideálním nájemci.cz? Úplně stejně. :) Naším největším cílem je usnadnit život jak majitelům bytů, tak podnájemníkům. Pokud si tedy chce náš klient ušetřit starosti s dodavateli zmíněných služeb, postaráme se o jejich zajištění. Pomoci přitom můžeme jak majiteli, tak podnájemníkovi: po dohodě s daným klientem vždy uvedeme v nájemní, resp. podnájemní smlouvě, jaké služby má kdo “na starosti”.

Finanční vypořádání

Jako většina pronajímatelů si i my necháváme od svých podnájemníků zaplatit jistotu (kauci). Když se pak podnájemník rozhodne z bytu odstěhovat a zjistíme na bytě nějaké škody, částí jistoty uhradíme nutné opravy. Poté na základě odečtů energií spočítáme spotřebu - případný přeplatek samozřejmě vracíme a nedoplatek naopak strháváme z jistoty. 

Jak uvádí Petr Kubišta:

“Zmíněný odhad vytváříme na základě posledních faktur, které nám poskytuje majitel konkrétního bytu. Díky údajům z těchto faktur jsme schopni velmi dobře odhadnout, kolik peněz bude třeba za služby doplatit.”

Už aby bylo léto!

Chápeme, že ze všech kaucí, doplatků, vyúčtování a záloh může jít člověku občas hlava kolem. Máte z řešení záloh a faktur pořád ještě trochu obavy? Přenechte starosti s výpočty nám. Pomůžeme vám rovnou i s výběrem perfektního nájemníka či ideálního bytu, s péčí o vybavení a spoustou dalších věcí. Dokážeme vás zkrátka zbavit starostí s pronájmem – jsme totiž Ideální nájemce.cz. A to nejen na jaře, ale v každém ročním období.

 

 

JSME IdealníNájemce.cz
  • graf
    1155
    Aktuálně se staráme
    o 1155 bytů
  • 100 procent
    100%
    100 % našich majitelů dostává peníze včas
  • čas
    60h
    Naši klienti s námi šetří průměrně 60 hodin času ročně
Zjistit více o Ideálním nájemci

Chcete mít v bytě Ideálního nájemce?

Ozveme se vám